تفاوت کش‌بک و تخفیف

  ۱۹ تیر ۱۴۰۳
    ۱۱.۴   دقیقه مطالعه

تفاوت کش‌بک و تخفیف

تفاوت کش‌بک و تخفیف

چه یک خریدار آنلاین باشید که برای اولین بار با واژه‌های کش‌بک و تخفیف آنلاین آشنا می‌شود و چه صاحب کسب‌وکاری آنلاین و در حال پیشرفت باشید، کش‌بک و تخفیف هر دو می‌توانند بهترین دوست یا سرسخت‌ترین دشمن شما باشند. برای اینکه از این روش‌های پرداخت بیشترین بهره را ببرید، باید آنها و تفاوتی که با یکدیگر دارند را خوب بشناسید. در این مقاله، با کش‌بک و تخفیف و تفاوت‌های آنها آشنا می‌شوید. 

کش‌بک چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم تفاوت کش‌بک و تخفیف را دقیقا توضیح دهیم، باید با این روش‌ها آشنا باشید. تعریف تخفیف را که همه می‌دانیم اما کش‌بک کمی تفاوت دارد. کوپن‌ها و کدهای کش‌بک به افرادی که از کسب‌وکار شما خرید می‌کنند درصدی از ارزش نقدی کالا یا خدمات را می‌دهد. 

صاحبان مشاغلی که می‌خواهند مشتریان عادی را به مشتریانی ثابت تبدیل کنند، همیشه به دنبال راه‌هایی هستند که در ازای خریدهای بعدی به آنها امتیازی بدهند. اینجاست که کوپن‌ها و کدهای بازگشت نقدی یا کش‌بک وارد میدان می‌شوند. این روش‌های پرداخت می‌توانند مشوقی برای خریدهای آتی باشند. به‌علاوه، مشتریانی که تجربه خرید بدی داشته‌اند از این راه تشویق می‌شوند تا دوباره خرید کالا یا خدمات از فروشگاه شما را امتحان کنند. 

انواع کش‌بک

کش‌بک در واقع یک امتیاز یا مزیتی برای افزایش انگیزه مشتری است. شرکت‌های صادرکننده کارت‌های اعتباری اول از همه از این امتیاز استفاده می‌کنند تا مشتریان خود را به تراکنش‌های اعتباری بیشتر تشویق کنند. کارت‌های اعتباری یا کوپن‌های کش‌بک به دارنده خود این امکان را می‌دهند که درصدی (معمولا از ۰.۲۵ تا ۵ درصد) از هزینه‌های واجد شرایط را به دست آورد. به عنوان مثال، ممکن است یک کارت یا کوپن اعتباری کش‌بک به تمام خریدهای انجام‌شده در یک مرتبه ۲ درصد اعتبار اختصاص دهد. 

به طور کلی، کش‌بک‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:


  • کش‌بک با نرخ ثابت: در این روش، بازگشت نقدی با نرخی ثابت و بدون در نظر گرفتن نوع هزینه به مشتری اختصاص می‌یابد. به طور مثال، ممکن است نرخ کش‌بک ثابت یک کارت اعتباری ۲ درصد باشد.
  • بازگشت نقدی با نرخ پلکانی: در این نوع از کش‌بک، نرخ بازگشت نقدی به صورت پلکانی و بسته به هزینه سالانه تعیین می‌شود. به عنوان مثال، نرخ بازگشت نقدی ۰.۵ درصد اگر هزینه سالانه زیر ۵۰هزار تومان باشد و نرخ بازگشت نقدی ۱ درصد اگر هزینه سالانه بیش از ۵۰هزار تومان باشد. 
  • کش‌بک با نرخ متفاوت (بسته به نوع خرج کردن): این شکل از کش‌بک بسته به محل مصرف پول نرخ‌های متفاوتی دارد. به عنوان مثال، ممکن است میزان بازگشت نقدی خرید سوپرمارکتی یک کارت اعتباری کش‌بک ۱ درصد و اندازه بازگشت نقدی خرید سوخت آن ۳ درصد باشد. در مواردی معدود نیز مبلغ این بازگشت نقدی سقف سالانه‌ای دارد. 

روش‌های دریافت کش‌بک 

برخی از کارت‌های اعتباری برای ارائه کش‌بک یک سقف سالانه دارند. بسته به شرایط این کارت‌های اعتباری، وجه نقد معمولا به یکی از این روش‌ها ارائه می‌شود:

  • واریز وجه: وجه نقد مستقیما به حساب بانکی شما واریز می‌شود. 
  • اعتبار در حساب کاربری: بازگشت نقدی به موجودی فعلی کارت یا حساب اعتباری شما افزوده می‌شود. به طور مثال، اگر موجودی کارت شما ۱۰۰هزار تومان است و بازگشت نقدی ۲هزار تومان باشد مبلغ قابل پرداخت در حساب شما برای یک خرید ۹۸هزار تومان خواهد بود. 
  • کارت هدیه: بازگشت نقدی به صورت کارت هدیه برای استفاده در فروشگاه‌های خاصی بازگردانده می‌شود. 

تخفیف و انواع آن

تخفیف برای بسیاری از مشتریان و کسب‌وکارها واژه‌ای مأنوس‌تر است. وقتی یک کالا یا خدمت مشمول تخفیف می‌شود قیمت آن از قیمت عادی کمتر خواهد بود. کسب‌وکارهای مختلف از تخفیف به عنوان یک ترفند تبلیغاتی جهت افزایش فروش، تمام شدن موجودی کالاها، پاداش دادن به مشتریان یا هدف قرار دادن بخش خاصی از مخاطبان خود استفاده می‌کنند. رایج‌ترین انواع تخفیف عبارت‌اند از:

  • تخفیف نقدی با هدف تسریع پرداخت‌ها و بهبود جریان نقدی.
  • تخفیف کمیتی بر اساس تعداد کالاهای خریداری شده.
  • تخفیف‌های تجاری یا عملکردی به اعضای یک کانال فروش برای ایفای بهتر نقش‌های خود.
  • تخفیف‌های فصلی جهت افزایش فروش در فصول کم‌تقاضا.
  • تخفیف‌های تبلیغاتی یا نقدی با کاهش موقت قیمت‌ها برای جابه‌جایی سریع سهام.
  • استرداد مازاد وجه که در آن مشتری تمام قیمت را از قبل پرداخت می‌کند اما می‌تواند بخشی از آن را پس از خرید مطالبه کند. 
  • تخفیف وفاداری یا عضویت در باشگاه هواداران یک کسب‌وکار.
  • تخفیف ویژه کارکنان یک شرکت که به عنوان امتیازی برای آنها در نظر گرفته می‌شود.
  • تخفیف‌های زودهنگام برای کسانی که زودتر خرید یا ثبت‌نام می‌کنند.
  • بسته‌های تخفیفی که در صورت خرید یک‌جای برخی محصولات قیمت آنها کاهش می‌یابد.
  • تخفیف با مدتی کوتاه که در این روش تخفیف‌های باورنکردنی برای مدتی کوتاه مثل ۲۴ روی محصولات یک فروشگاه اعمال می‌شوند.
  • تخفیف‌های حجمی که قیمت‌ها را بر اساس مبلغ خرید کاهش می‌دهند.
  • تخفیف کالاهای قدیمی هنگامی که مشتری کالاهای جدیدی خریداری می‌کند. 
  • تخفیف‌های ارجاعی که شامل حال مشتریانی می‌شود که مشتریان جدید معرفی کرده‌اند. 

نوع تخفیفی که یک کسب‌وکار انتخاب می‌کند به اهداف، ماهیت محصولات، شرایط بازار و رفتار مشتریان آن کسب‌وکار بستگی دارد. صرف‌نظر از نوع، تخفیف‌ها باید به صورت راهبردی اعمال شوند تا یک کسب‌وکار مطمئن شود که به اهداف مورد نظر خود بدون کاهش سود غیرضروری دست می‌یابد. 

تفاوت‌های کش‌بک و تخفیف

بسیاری از مردم به هر روشی متوسل می‌شوند تا پول خود را بهتر پس‌انداز کنند. از پیاده‌روی روزانه ۱۰هزار قدم گرفته تا اجرای یک برنامه ورزشی چند بار در هفته، همه می‌توانند به شما کمک کنند تا زندگی سالم‌تر و کم‌هزینه‌تری داشته باشید. 

کوپن یا کد کش‌بک نوعی کوپن یا کد است که بر اساس مقداری که خرج کرده‌اید، درصدی از ارزش خریدتان را به شما می‌دهد. برای مثال، اگر ۱میلیون تومان در خرید آنلاین از فروشگاهی خرید کنید به شما ۱۰هزار تومان اعتبار کش‌بک تعلق می‌گیرد. به این ترتیب، ۱۰هزار تومان از این خرید پس‌انداز کرده‌اید. این کوپن یا کد با تخفیف متفاوت است چون ارزش نقدی پول خرج‌شده را به شما می‌دهد. در نتیجه، پس‌انداز درصدی به همراه دارد. 

ممکن است کش‌بک و تخفیف از نظر مفهومی شبیه به یکدیگر به نظر برسند اما این دو روش مزایا و معایب متفاوتی دارند. این مزایا و معایب به مسائل مختلفی بستگی دارند که در ادامه آنها را می‌خوانید.

۱. نوع مشتری

اولین تفاوت کش‌بک و تخفیف به نوع مشتریانی که یک کسب‌وکار می‌خواهد داشته باشد، مربوط می‌شود. اگر صاحب یک کسب‌وکار به فکر داشتن مشتریان بیشتر باشد، از کدها و کوپن‌های تخفیف استفاده می‌کند. در مقابل، کدها و کوپن‌های کش‌بک به تبدیل مشتریان عادی به مشتریان ثابت کمک می‌کنند. 

۲. روش استفاده

مشتری می‌تواند کدها و کوپن‌های کش‌بک را برای خرید هر کالا یا خدماتی از سایت‌‌های خاص به کار ببرد. در مقابل، کوپن‌ها و کدهای تخفیف فقط برای کالا یا خدمت خاصی کاربرد دارند و مشتری می‌تواند برای سفارش آن کالا یا خدمت از تخفیف مورد نظر استفاده کند. 

۳. بازه زمانی استفاده

بازه زمانی استفاده از کدها و کوپن‌های تخفیف با کش‌بک هم تفاوت دارد. اگر یک کالا یا خدمت تخفیف داشته باشد، شما بلافاصله و هنگام سفارش از این امتیاز برخوردار می‌شوید. در عوض، برای استفاده از کوپن‌ها و کدهای کش‌بک تا انقضای مهلت تعیین‌شده فرصت دارید. 

۴. ماندگاری مشتری

تفاوت بعدی کش‌بک و تخفیف به مزیتی مربوط می‌شود که برای یک کسب‌وکار دارد. کوپن‌های کش‌بک به مشاغل مختلف کمک می‌کنند تا مشتریان خود را حفظ کنند. در مقابل، کوپن‌های تخفیف به یک کسب‌وکار این امکان را می‌دهند که با پیشنهادهای شگفت‌انگیز توجه مردم را به خود جلب کنند و برای خود مشتریان جدیدی بیابند. 

۵. نوع رضایت مشتری

تخفیف‌ها هنگام قیمت‌گذاری یا در مواقع خاص برای برخی از کالاها و خدمات تعیین می‌شوند. بنابراین، بلافاصله رضایت مشتری را جلب می‌کنند. در عوض، کوپن‌های کش‌بک با کمی تأخیر به رضایت مشتری منجر می‌شوند چون در این روش پس از خریدها درصدی از مبلغ آنها به عنوان امتیاز در نظر گرفته می‌شود. 

۶. تأثیری که بر کسب‌وکار دارد

کوپن‌ها و کدهای کش‌بک تأثیر مثبتی بر کسب‌وکار و وجهه آن دارند. در مقابل، کوپن‌ها و کدهای تخفیفی از نظر مشتری ارزش بیشتری دارند. کسب‌وکار ارزشمندتر هم دردسرهای خاص خود را دارد و ممکن است گاهی اوقات با برداشت‌های منفی از سوی مشتریان روبه‌رو شود. 

کش‌بک بهتر است یا تخفیف؟

اگر صاحب کسب‌وکار موفقی هستید و به فکر راه‌هایی برای جذب مشتریان بیشتر یا وفادارتر هستید، می‌توانید از روش‌های کش‌بک یا تخفیف محصولات و خدمات استفاده کنید. برای اینکه یکی از این دو روش را انتخاب کنید، باید پیش از هر چیزی به هدفی که دارید فکر کنید و جوانب اجرای هر یک از این روش‌ها در کسب‌وکار خود را بسنجید. به عنوان مثال، اگر پلن تجاری شما این‌طور اقتضا می‌کند که مشتریان وفادار بیشتری داشته باشید، کش‌بک روش اعتباری مناسب شما است. در عوض، اگر به فروش بیشتر در بازه زمانی خاصی می‌اندیشید، به شما اعمال تخفیف برای محصولات و خدمات را پیشنهاد می‌دهیم. 

در مجموع، برنامه‌های کش‌بک ثابت‌تر هستند و اغلب می‌توان آنها را با سایر روش‌های تبلیغاتی ترکیب کرد. به‌علاوه، برندهای معتبر معمولا از کش‌بک استفاده می‌کنند چون ایمنی پرداخت آن برای مشتری بیشتر است. با وجود این، تخفیف‌ها هم مزایای خاص خود را دارند و برای پس‌انداز در مواقع خاص مفید هستند.

کلام آخر

کش‌بک و تخفیف هر دو روش‌هایی برای جذب مشتری هستند. بااین‌حال، این دو روش را می‌توان برای رسیدن به اهداف مختلفی به کار برد. صاحب یک کسب‌وکار با توجه به هدفی که در پلن تجاری‌اش مشخص شده، یکی از این دو راه را انتخاب می‌کند. 

منبع:

https://advancedcouponsplugin.com/the-difference-between-cashback-coupons-and-discount-coupons-woocommerce-guide/

https://corporatefinanceinstitute.com/resources/wealth-management/cashback/#:~:text=The%20three%20most%20common%20forms,(3)%20a%20gift%20card.